vrijdag 13 januari 2012

Cijfers....

De afgelopen dagen kwam er behoorlijk wat cijfermateriaal op ons af, ik heb dat toch even op mij in moeten laten werken om dat te duiden en een plekje te geven. Als eerste was daar bij voorbeeld het overzicht over de ledenaantallen zoals donderdagochtend in het FD.
Overzicht
NVM hebben er zo een 3500, VBO zo een 1000 en wij zo een 800. Komt me niet vreemd over. Tegelijkertijd zag ik dat onder code 6831, makelaar / taxateur onroerende zaken, er 10.850 inschrijvingen bij de KvK zijn geregistreerd. Verder waren er in Nederland 120.000 woningen verkocht, waarvan 90.000 door NVM collega’s. En was de prijs afgelopen jaar met zo een beetje 4% gedaald, gaat de prijs van woningen met 5% dalen dit jaar en is het volume met 7% gedaald. Zo, even bijkomen.
Duiden
Als eerste die 5% dat woningen in prijs gaan dalen dit jaar. Ik moet toch beter op Marktplaats gaan zoeken naar die glazen bol, want hoe kan het toch dat anderen dat zo goed weten? En ik niet? Waarom geen 6% of 4%? Er zijn zoveel variabelen die een onvoorspelbaar karakter hebben, dat het geen statistische of econometrische berekening kan zijn. Daarvoor is de factor consumentenvertrouwen sowieso al te veel van invloed. Maar dan toch die 5% daling die we gaan krijgen, wat betekent dat.
Voorspelling
Het huis van onze overburen staat te koop. Ik heb de buurman al geïnformeerd dat hij het bord uit de tuin kan gaan halen. Daar komt natuurlijk niemand meer op af. Want als je al weet dat als je het nu koopt het over 12 maanden 5% minder waard is, dan doe je dat natuurlijk niet. Als zelfs de makelaar al zegt dat alles wat nu gekocht wordt eind dit jaar 5% minder waard is, dan weet je één ding zeker. Wachten, niet kopen! Wordt vanzelf goedkoper. En als ze 5% zeggen, zal het wel 10% zijn. Dus alle reden om vooral niet te kopen, eigenlijk op advies van de makelaar.
Verdeling
Dan die verkopen. 90.000 panden verkocht door de NVM collega’s. Even lange halen, vroeg thuis, lekker makkelijk zo op de vrijdag, 90.000 panden, 3500 NVM makelaars: Elke NVM makelaar verkocht er maar liefst 26 vorig jaar. Zal waarschijnlijk veel meer zijn, want niet elke NVM collega is woningmakelaar. Nou, dat weten we dan.
Dus
Blijven er volgens mij 30.000 panden over voor 1800 VBO en VastgoedPRO makelaars. Dat is helaas maar 17 panden per lid. Tja, dan zijn die dus met z’n allen echt de Sjaak. Alleen, zou het nou echt zo zijn dat de NVM collega’s het zo veel beter doen dan de anderen? Misschien een pandje meer of minder, dat wil ik best geloven. Maar 50% meer?
En
Hoe zit het dan met die mannen en vrouwen die nergens bij aangesloten zijn? Als je van de 10.850 ingeschreven bij de KvK die 3.500 NVM collega’s afhaal, blijven er nog iets van 7.350 inschrijvingen over . Dus of de NVM kantoren verkochten er gemiddeld 26 per jaar, de VBO en VastgoedPRO kantoren 17 per jaar en de rest van Nederland niets. Of de NVM gemiddeld 26 per jaar en de rest van Nederland, VBO, VastgoedPRO en niet georganiseerd samen 4 panden per jaar. Ik weet het niet, ik hoor graag hoeveel u er heeft verkocht vorig jaar, maar ergens klopt er volgens mij iets niet.
TGIF,

Ed

6 opmerkingen:

  1. Vorig jaar 28 verkocht, 25% minder dan in 2010, wat als een drama was. NVM collega's in mijn buurt verkopen niet meer of minder, VastgoedPRO overigens ook niet. En ik deel dat het niet goed is dat NVM voorzitter stelt dat de prijzen nog 5% gaan dalen, dat demotiveert en zet de markt op slot. Ik heb nog geen analyse gezien wat ze hier mee willen bereiken, volgens mij is het een domme opmerking geweest. We zullen allemaal de gevolgen hier van merken.
    En ja, het is goed dat het weekend is! Eric

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb 26 verkocht, zelfde als vorig jaar, lekker gemiddeld dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoeveel de verkoopprijzen gaan dalen weet inderdaad niemand. 4 of 5 of 6 of 10%....Dát ze blijven dalen denk ik zelf wel. En dus is er sprake van deflatie als je het hebt over de woningmarkt. En dat is funest voor de markt. Alleen mensen die iets moeten kopen omdat ze anders in een doos op straat moeten slapen, zullen een huis kopen. Mensen die wel willen maar niet per se moeten, zullen blijven wachten.
    Het aantal transacties zal in deze deflatueuze(?)markt nog wel wat verder teruglopen. En wanneer het aantal kantoren niet vermindert zal het volume per kantoor echt veel te laag blijven (muggenziften over hoeveel panden per kantoor is niet zo boeiend, dat het er veel te weinig zijn staat vast), wat voor veel kantoren dodelijk kan zijn wanneer deze situatie te lang blijft bestaan. Een sanering van het aantal kantoren kán eigenlijk niet uitblijven....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ed. Ik word altijd weer een beetje vroklijk als ik de nuchtere kijk van jou op uitlatingen van "deskundigen" lees.
    Laat de NVM nu eens begrijpen dat negatieve prietpraat niet goed is voor de woningmarkt en alle branches er om heen. Laten we als makelaars gewoon ons werk doen, reeele vraagprijzen bepalen, nuchter onderhandelen, een goed taxatierapport neerleggen en de notaris blij maken omdat die een koop- en een hypotheekakte mag opmaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kijk naar de nieuwste cijfers van woningmarktcijfers.nl. Die laten een lichte prijsstijging zien. Hoe kan dat en wat zijn cijfers waard?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Johan van Boxtel17 januari 2012 om 14:07

      Ik kreeg zojuist ook een modelwaarde binnen voor een hertaxatie van een tussenwoning die ik toevallig ook in december heb uitgevoerd.
      Modelwaarde is ook licht gestegen ten opzichte van december??

      Ook heb ik mijn sterke twijfels over de door de NVM in de media genoemde gemiddelde verkooptijden van 135 dagen (verkochte woningen) en 258 dagen (te koop staande woningen) dit is resp. 4,5 en 8,5 maand terwijl andere media spreken van 19-22 maanden.
      Uit het verleden weten we dat enkele (niet allemaal over 1 kam scheren) NVM leden erg goed waren in het af- en weer aanmelden van woningen waardoor de gemiddelde looptijd steeds rond de 3 maanden bleef.

      Nu we het toch over cijfers hebben:
      hoe kan het dat een woning verkocht in aug. 2007 voor € 632.500,-- bij de ene modelwaarde (NBWO) geindexeerd € 580.000,-- waard zou zijn in 2011 en bij de andere (Ortax) € 671.000,--???
      Ten eerste is dit verschil wat mij betreft niet acceptabel (omdat wij bij de taxatie hierop wel verantwoording moeten afleggen) en ten tweede zijn volgens Ortax de prijzen van vrijstaande woningen sinds aug.2007 gestegen terwijl het kadaster een daling van 13% aangeeft.
      Hoezo betrouwbare cijfers??!!
      Wie het weet mag het zeggen

      Verwijderen